Recensies

Vernieuwend

Rated 5 out of 5
21 maart 2021

Al jaren speel ik geen piano meer ivm drukte zoals het gezin en werk ed. Het bespelen van bladmuziek vraagt oefening en dat kwam er bij mij niet meer van. Daardoor maakte ik de stap naar het bespelen van de piano bijna helemaal niet meer.
Door de beginnerscursus heb ik een helpende hand gevonden om mijn piano weer wat vaker op te zoeken en het fijne is dat het niet geeft of ik dat vaak doe of niet. Gewoon wanneer ik daar zin in heb kan ik even plaatsnemen achter de piano en zie ik vanzelf wat er uit mijn vingers komt. Soms ben ik verbaasd over de leuke klanken die ik mag ontdekken.
Nu maak ik steeds vaker weer de stap om even piano te spelen. Het voelt veel vrijer om op deze manier te spelen en ik ben reuze blij daarmee ❤

Kim

eerst reactie op mini cursus intuitief piano spelen

Rated 4 out of 5
10 maart 2021

super leuk om deze cursus te volgen.
geheel op je eigen tijd.
Omdat ik bezig ben met intuitie en me herkende in de verhalen van Sabine over het gestest bezig zijn met muziek heb ik de introles gedaan.
Het spreekt me aan om maar gewoon achter de piano te zitten zonder bladmuziek en gewoon maar wat te doen en dat tot je door te laten dringen.
Als er niets op papier staat kan er ook niet snel iets verkeerd gaan. Bijna alle muziek die je dan maakt is mooi.
Dat geeft veel zelfvertrouwen.
Ik zie de rest van de curus vol vertrouwen en uitdaging tegemoet.

Rolinka Neerken

vrijheid

Rated 5 out of 5
10 maart 2021

Door jarenlang vrij technische muziekles (op accordeon) en veel studeren, kan ik prima ingewikkelde nootjes van bladmuziek spelen. Maar iets uit mijn hoofd spelen? Of improviseren? Nee… dat kon ik echt niet. In mijn hoofd zat eigenlijk ook altijd een ‘moeten’; in de trant van: ‘pfff….ik moet nog oefenen’ en ‘Ik moet dit stuk goed kunnen op de volgende les/repetitie/optreden”. Daar ben ik mee gestopt. En ik heb een piano gekocht. Met het idee dat niets moet. Ik vind het aanbod van Sabine en Folkert ideaal. Op mijn moment kan ik iets uitkiezen om te doen. De oefeningen en filmpjes zijn heel helder. Het geeft ook inspiratie om ‘gewoon wat te pingelen’ zonder stress, maar biedt ook goede handvatten om echt iets moois te spelen. Heel fijn om muziek te maken zonder notenschrift daarbij; dat voelt vrij! Sabine en Folkert stralen rust, begrip en positiviteit uit. Ik ben blij met mijn lidmaatschap.

Anna

Mijn liefde voor het klavier is terug !!!

Rated 5 out of 5
10 maart 2021

Ik zag op sociaal media intuitief piano spelen voorbij komen , spelen met je hart, dat sprak me zeer aan . Dat is wat ik zoek dacht ik en heb me aangemeld voor een 4 daagse challenge. Dat beviel me zo goed , dat ik een cursus ben gaan volgen bij Sabine en Folkert.
Ik was 25 jaar toen er een piano in huis kwam en heb enkele jaren les genomen. Vele jaren daarna heb ik weinig tot niet meer gespeeld. Nu ben ik 65 jaar en heb het weer opgepakt .
Ik voel me nu veel vrijer op de piano en het lijkt alsof het vanzelf gaat, dank zij de goede begeleiding van Sabine en Folkert, ik kan beter improviseren en het klinkt heel goed.

Helena Schmetz

Het hernemen van pianospelen

Rated 5 out of 5
9 maart 2021

Ik heb aan Keys to Magic deelgenomen omdat ik terug voeling wou krijgen met mijn piano. Ik heb gedurende mijn leven reeds veel keren begonnen er herbegonnen met piano te spelen, steeds op een schoolse manier. Nu wou ik het nu intuitief aanpakken. Ik heb rust gevonden achter mijn piano in plaats van steeds feilloos gehaast de pianoliedjes te willen reproduceren. De akkoorden zoeken in combinatie met een kleine melodie vond ik wel het meest boeiend. Het plezier om naar de klanken van de piano te luisteren vond ik wel verrassend. Nu ben ik begeleiding aan het doen tango muziek samen met bandeon. Het is een nieuwe ervaring dat me boeit. Dank je wel voor de nieuwe stimulans.

Grete Belis

Fantastisch

Rated 5 out of 5
7 februari 2021

Het magisch pianospelen is een magische verandering in mijn muziek maken. De cursus is gestructureerd opgezet en wordt zeer duidelijk en begrijpelijk uitgelegd. Sabine vertelt waar zij zelf tegenaan gelopen zijn tijdens hun studie. Dit is voor mij heel herkenbaar. Het fijne is, dat ze de oplossing hiervoor heel goed op me over kunnen brengen met deze cursus. Ik begin nu altijd vanuit rust te spelen en zorg ervoor dat ik eerst mijn hele lichaam voel. Ook heb ik het idee dat ik degene ben die de piano in handen heeft en er alles mee kan. En eindelijk…de ontspanning die ik nooit gevoeld heb omdat ik altijd zo gericht was op het spelen van de noten met het bijbehorende perfectionisme, is er nu! Er is geen faalangst meer, want niks is fout en dat is het leuke! Bij vragen of onzekerheden stuur ik een mail, die altijd beantwoord wordt. Zij weten mijn onzekerheid weg te nemen, waardoor ik daarna weer vrolijk verder kan. Al met al een cursus die mij geen energie kost, maar juist energie oplevert!

anoniem

Wat een verademing deze mooie cursus

Rated 5 out of 5
1 februari 2021

Ik vond het GEWELDIG. Deze cursus heeft een totaal andere aanpak. Zeer creatief en erg op gevoel wat goed bij mij aansluit. Je leert de piano op een fijne en rustige manier kennen.

Yolanda

Een verrijking

Rated 5 out of 5
24 januari 2021

Dankzij Sabine en Folkert en hun methode vind ik mijn piano weer prachtig klinken en heb ik me nog nooit zo vrij gevoeld om te spelen. En m.b.t. Improviseren….. Dat durfde ik eigenlijk nooit maar nu wel. Akkoorden onthouden vind ik lastig maar ik merk dat ook dat gemakkelijker wordt. Daarnaast pak ik weer stukken op die ik altijd te moeilijk vond.
De lesomgeving is heel toegankelijk. De masterclasses en groepslessen zijn een extra stimulans. Een voor mij totaal nieuwe vorm van pianoles.
Ik ben ontzettend blij dat zij mijn pad hebben gekruist en ik mij de cursus intuïtief pianospelen cadeau heb gedaan. Een echte verrijking.

Marij Lenssen

Een nieuw avontuur van improvisatie

Rated 5 out of 5
29 december 2020

Ik heb nu de beginnerscursus gedaan, en ik ben zelf heel blij met dit nieuwe avontuur van improviseren.
Ik speel weer met veel zin piano, en ik merk dat ik al best leuke improvisaties kan spelen, en dat terwijl ik de keren dat ik dat de afgelopen 40 jaar dat probeerde het nooit echt lukte.
En onlangs ben ik met 2 vriendinnen die ook de cursus volgen samen gekomen om voor elkaar te spelen, en we waren alle drie verbaast over de spontane levendige pianomuziek die er tevoorschijn kwam.
Ik kijk uit naar de volgende lesblokken!

Santo van der Does

Recensie beginnerscursus Keys to Magic

Rated 5 out of 5
2 december 2020

De beginnerscursus Keys to Magic is heel inspirerend. Sabine en Folkert hebben enthousiast en duidelijk mij op de piano nieuwe combinaties van klanken en melodietjes laten ontdekken. Ze hebben mij d.m.v. hun filmpjes en bijbehorende oefenbladen hierin gestimuleerd. Ik heb veel plezier en ontspanning in het pianospelen gekregen, dankzij hun lessen. Het is echt een aanrader!

Yvonne van Gelderen

tot rust komen achter de piano

Rated 5 out of 5
11 november 2020

Ik was al langere tijd op zoek om een muziekinstrument te gaan leren bespelen. Maar ik wilde echt geen noten leren. Een van de redenen is dat ik sinds drie jaar een beperking heb opgelopen en hierdoor maar kort op iets kan concentreren. En ik wilde graag iets vanuit mijn gevoel doen ipv vanuit mijn hoofd. Toen ik een oude piano kon overnemen ben ik gaan kijken op internet en had ik het geluk om op de site van Sabine en Folkert te komen. Ik heb me ingeschreven voor de beginnerscursus en ik vind het nu heerlijk om achter de piano te gaan zitten en al heel snel een melodie te kunnen spelen terwijl ik geen noot daarvoor hoef te leren. En ook belangrijk, wanneer ik daar zin in heb. Sabine en Folkert leggen het heel prettig en rustig uit en de filmpjes zijn duidelijk en overzichtelijk. Het is echt een verrijking van mijn leven geworden. Heb er geen moment spijt van gehad.

Aafje

Tweede golf

Rated 5 out of 5
11 november 2020

Als er een tweede golf komt, had ik met mezelf afgesproken, dan neem ik weer piano les… dan heb ik meer tijd, want mijn werk is stil gevallen…. maar hoe dan en bij wie?
Ik kwam magisch piano spelen tegen op Facebook en heb schoorvoetend een proefles genomen…
Folkert en Sabine introduceren een hele nieuwe manier van leren spelen op de piano!
Wat als ‘spelen’ , plezier en ontspannen weer boven aan komen staan.
Wat als je niet precies volgens het boekje gaat leren…F &S hebben een prachtige cursus opgezet, met filmpjes, geluidsopnames en werkbladen op een leuke, inspirerende en ongedwongen manier.
Ze vertellen over zichzelf hoe ze via de klassieke manier van leren vast kwamen te zitten en zo deze manier ontwikkeld hebben.
Dat herken ik ook bij mijn eigen piano lessen van vroeger, ik voelde me verkrampt spelen.
Ik ben heel blij met F & S, met de mooie klanken die weer uit mijn piano komen, dat ik de stap heb durven zetten om weer les te nemen en mijn plezier in piano spelen terug heb gevonden!
Hartelijke groeten van Karin Gjaltema

Karin