Onze Beginnerscursus Intuïtief Pianospelen is tot 1 december slechts 150 euro. Klik hier voor meer informatie.

Met deze 25 tips wordt pianospelen (weer) magisch

Met deze 25 tips wordt pianospelen (weer) magisch

Door Sabine Mantel

Als kind voelde ik me al ontzettend aangetrokken tot de piano. Er zijn allerlei foto’s van mij dat ik als een glunderend kind achter de piano zit en ik kon ook niet wachten om op pianoles te gaan.

Toen het moment kwam om een studiekeuze te maken wilde ik maar 1 ding: naar het conservatorium. Niet de makkelijkste weg. Ik nam een jaar de tijd om me voor te bereiden op de auditie en dat lukte. Ik werd aangenomen en mocht in 2010 mijn studie klassiek piano beginnen aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle.

Een bijzondere, intensieve, uitdagende en muzikale periode volgde. Ik studeerde zoveel als ik maar kon opbrengen. Met knikkende knietjes ging ik elke week naar “hoofdvak”, mijn wekelijkse pianoles waar ik zo hard voor werkte.

Het was een periode waarin ik ontzettend veel leerde, maar waar ook de magie van pianospelen, het pure plezier, best wel vervaagde. Pianospelen was nu een serieuze zaak. Het ging over presteren, mijn toekomst, examens halen, nog niet goed genoeg zijn, harder werken.

Na mijn eindexamen was de lol er behoorlijk vanaf. Ik raakte burn-out en moest op onderzoek uit! Wat klopte er niet aan de manier waarop ik mijn leven had ingedeeld? Niks liever wilde ik dan terug naar het plezier van pianospelen, maar hoe moest ik dat doen?

Met een heleboel hulp en vallen en opstaan kan ik inmiddels gelukkig melden dat ik het plezier in pianospelen weer 100% terug heb gevonden.

Piano oefenen tips

Hieronder volgen 25 tips waarmee ik de de liefde voor pianospelen weer heb kunnen omarmen.

  1. Pianospelen is niet zó belangrijk. De wereld hangt er niet vanaf. Het is niet het einde van de wereld als je twee weken niet speelt. Het is ook niet het einde van de wereld als je een jaar niet hebt gespeeld. Niemand gaat dood als je een “foute noot” speelt. Het is oke.
  2. Tegelijkertijd is er niks mooiers dan muziek maken. Muziek brengt ons in vervoering, troost ons, brengt ons aan het dansen, is vaak verbonden met dierbare herinneringen, brengt onze fantasie op gang. Jij hebt de kans om daar een bijdrage aan te leveren!
  3. Mediteer. Het brengt rust & duidelijkheid. Je gaat je spookgedachtes minder serieus nemen. Je leert je binnenwereld beter kennen en je gevoelens beter begrijpen. 
  4. Ga met je ogen dicht achter de piano zitten. Laat je vingers dansen over de toetsen. Zonder noten. Zonder plan. Laat het gebeuren en laat je verrassen.
  5. Geef je verbeeldingskracht de vrije loop. Stel je bijvoorbeeld voor hoe een zonsopgang eruit ziet, zie het helemaal voor je en kijk wat er gebeurt als je met dit beeld in je hoofd iets gaat spelen achter de piano. Kun je de beelden die je in je hoofd hebt verklanken naar muziek?
  6. Vergelijk niet. Wanneer je andere pianisten hoort spelen kan het zomaar zijn dat je je daardoor geïntimideerd voelt. Je hebt niet al hun studie-uren gehoord en je ziet vaak alleen de “voorkant”. Richt je op je eigen proces.
  7. Zet je oren wijd open en luister naar de klanken die je maakt. Waar hoor je allemaal? Weet je zeker dat je alles hebt gehoord dat er te horen valt? Wat hoor je nog meer? Plak er geen woorden op, maar laat het binnenkomen.
  8. Geniet van het spel van andere musici of pianisten. Laat je inspireren, geniet ervan. Gun ze al het moois en succes van de wereld. Zij zijn prachtig. Jij bent prachtig.
Pianospelen online pianoles
  1. Neem de tijd. Rome is niet in één dag gebouwd. Pianospelen is een ambacht. Liever elke dag 5 minuutjes oefenen en elke dag iets verder komen, dan eens in de zoveel tijd urenlang ploeteren op dat ene stuk en dan ontevreden zijn dat je het nog niet kunt spelen.
  2. Ga (ook) buiten de boekjes. Het is ongekend leuk om je eigen muziek te maken. Het hoeft niet perfect, het mag gek zijn, het mag dissonant klinken, het mag lief zijn, het mag vurig zijn. Je hoeft het aan niemand te laten horen, je mag het ook aan iedereen laten horen. Maak iets dat helemaal van jou komt.
  3. Inspiratie is overal. Zoek nieuwe werelden op, ga de natuur in. Luister. Lees een boek. Sta open voor wat er op je pad komt en je kunt alles vertalen in muziek.
Ontdek de magie van pianospelen
  1. Maak van je piano een heerlijke plek om te zijn. Het is helemaal jouw plekje. Zet er een leuk beeldje op. Hang een mooi schilderijtje op. Brand een kaarsje, wierook, salie. Stof je piano af. Bekleed je pianokruk opnieuw. Wat je ook maar leuk vindt om te doen, wat ook maar bij jou past. Zodat je je helemaal lekker voelt achter je piano en dat het echt een bijzondere plek is om te zijn.
  2. Zet jezelf op de allereerste plek. Als het goed gaat met jou als pianist, zal je muziek en je muzikale ontwikkeling als vanzelf meer gaan stromen.
  3. Music, movement, momentum. Maak muziek, blijf in beweging, en houd je aandacht in het hier & nu.
  4. Soms lukt het niet. Kijk eens wat er gebeurt als je net wat langer blijft zitten achter de piano. Voel de weerstand en gebruik juist die gevoelens van “niet lukken” in je muziek.
  5. Neem al je gevoelens mee naar je piano. Je piano is een uitlaatklep, een instrument waarmee je ruimte geeft aan ál je gevoelens, of ze nou moeilijk zijn, of uitgelaten, verstild, verward of simpelweg tevreden en blij.
  6. Vier je successen, hoe klein ze ook maar zijn. Heb je dat ene akkoord eindelijk goed in de vingers? Heb je voor het eerst dat nieuwe stuk helemaal doorgespeeld? Speel je die lastige passage voor het eerst uit je hoofd? Tijd voor een mini-feestje! Feliciteer jezelf en geniet ervan.
  7. Omarm de “foute” noten. Een noot die gek klinkt of bijvoorbeeld niet in de toonsoort past kan een geweldige magische wending geven aan je muziek.
  8. Kies een vast moment in de dag om piano te spelen, dat voor jou past. Het hoeven geen lange oefensessies te zijn, begin gewoon met een paar minuten per dag. Door een vast moment te kiezen wordt pianospelen eerder een gewoonte.
  9. Follow the joy. Waar heb je het meeste zin in om te nu te oefenen? Is dat die mooie inventie van Bach? Een eigen improvisatie? Een liedje van vroeger waar je toen veel plezier in had? Een compleet nieuw en uitdagend stuk of een toonladder? Jij mag het zeggen!
Pianoles online
  1. Wat er ook gebeurt tijdens een piano improvisatie, het is oke. Een improvisatie is nooit mislukt of fout. Elke improvisatie is een ervaring, een weergave van het moment. De ene keer klinkt het magisch mooi, de andere keer stroef en meer zoekend. Laat je niet uit het veld slaan. Morgen is het weer helemaal anders.
  2. Daag jezelf zo nu en dan uit door te improviseren op een thema. Dat kan een een muzikaal thema zijn, bijvoorbeeld de melodie van een liedje dat je goed kent. Maar het kan ook een abstract thema zijn, zoals de zonsopgang of een dierbare herinnering.
  3. Deel je ervaringen met collega-pianisten of andere muzikanten. Luister naar elkaar. Daag elkaar uit. Speel eens samen. Geniet!
  4. Houd een dagboek bij. Noteer je ervaringen, schrijf over je successen, mooie muzikale ideeën, minder prettige ervaringen, je angsten, je verlangens. Schrijf het op, lees het later nog eens na en doe er je voordeel mee dat je weet wat er speelt.
  5. Je hoeft het niet alleen te doen. Het is oke om hulp te vragen. Het is geweldig fijn om begeleiding te ontvangen.
Pianoles intuïtief pianospelen van Sabine

Iedereen is anders, elke muzikale ervaring is uniek. Elke pianist of muzikant neemt zijn of haar eigen ervaringen, muzikale skills en kijk op de wereld mee.

Ik hoop dat ik je met deze tips heb kunnen inspireren om (weer) heerlijk te genieten van pianospelen.

P.s. Wil je het pianospelen (weer) oppakken? Bekijk dan zeker even ons cursusaanbod! Onze Beginnerscursus Intuïtief Pianospelen bieden we tijdelijk aan voor maar 150 euro. Ik wens je heel veel plezier en muzikale creativiteit toe! 

Op Facebook delen

4 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *